Op naar Schotland - Reisverslag uit Callander, Verenigd Koninkrijk van Janneke - WaarBenJij.nu Op naar Schotland - Reisverslag uit Callander, Verenigd Koninkrijk van Janneke - WaarBenJij.nu

Op naar Schotland

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

22 Juni 2022 | Verenigd Koninkrijk, Callander

Dinsdag 21 juni 2022

Na een goede nachtrust en ontbijt, zijn we om 7:50 uur vertrokken. Het is 580 km naar ons hotel in Callander, waar we 7 dagen verblijven. We hadden een half uur pauze in Lancaster. We waren net weer onderweg, toen we een auto van voertuigen inspectie moesten volgen naar een parkeerplaats. Allemaal eruit en de inspectie begon. Gelukkig duurde het niet lang, na 10 min. konden we weer rijden en alles was oke. Nu snel naar Gretna Green, met 15 min. vertraging, want bij de stop kwamen er 2 dames 5 min. te laat.

We zijn bij Gretna Green beland om 12:20 uur. Fokko en ik zijn er jaren geleden met Ria en Wout, tijdens een reis van de VU al geweest, maar toch weer leuk om het te zíen. Vroeger héél lang geleden in 1754 kon je, zonder toestemming van je ouders, vanaf je 12e jaar stiekem trouwen. Later werd dat vanaf je 16e jaar. Er liepen nu ook veel trouwstelletjes die daar echt gingen trouwen. De chauffeur had navraag gedaan waarom er zoveel stelletjes liepen. Dat kwam omdat het vandaag de langste dag is (tot 23:00 uur licht) en de kortste nacht (23:00 -- 03:30 uur) daarna wordt het weer licht. Hier hebben we ook geluncht.

We rijden via Sterling naar Callender (102 km). Onderweg nog een stop van 25 min.

16:15 uur waren we in het plaatsje Callander die we even mochten bezoeken en evt. iets te halen bij Tesco (supermarkt). Dit was maar een hele kleine Tesco, wij hebben ze wel groter gezien, waar je van alles kon kopen tot tv, koelkasten, voedsel etc. aan toe. Na een uurtje weer in de bus gestapt en om 17:50 uur waren we in het Achray Hotel, The Trossachs ook in Callander, maar dan in the middel of no wear. Als ik dit zo goed schrijft. Het hotel stamt uit 1868 (het midden stuk) later is er aangebouwd. In 1930 is het een hotel geworden en in de tweede wereld oorlog, zaten er krijgsgevangenen in. In 1988, tot nu, is het in het bezit gekomen van Loss [e-38] Glense.

We kregen ook hier een 3 gangen keuze menu. Als je aan het voorgerecht zit vragen ze wat je als hoofd gerecht wilt en idem dito met het dessert tijdens je hoofdgerecht. Het is lopende band werk. Alles gaat in rap tempo. Rustig eten is er eigenlijk niet bij en natafelen al helemaal niet,

De kamers zijn oudbollig en sober, maar wel netjes en schoon en dat is het voornaamste. Kijken hoe we vannacht slapen. 's Avonds kan je hier niet naar buiten vanwege de midges. Dat zijn super kleine vliegjes die dan in zwermen op je huid gaan zitten en steken, je voelt er niks van, maar later krijg je er ontzettende jeuk van en dat duurt wel een paar dagen. Het is erger dan een muggensteek. De ramen kunnen we dan ook 's avonds en 's nachts niet open doen. Dat is wel jammer. Maar ja, jeuk wil je ook niet.

Ik heb nu pas tijd gehad om dit allemaal te schrijven. Buiten het hotel hebben we geen internet verbinding, of dit met ons abonnement iets heeft te maken, wij weten het niet. Je zal toch gewoon 3G of 4G moeten krijgen. Dus evt. berichtjes zien we pas in het hotel.