Dag 12 Hue dagexcursie 5 -10 - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Janneke - WaarBenJij.nu Dag 12 Hue dagexcursie 5 -10 - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Janneke - WaarBenJij.nu

Dag 12 Hue dagexcursie 5 -10

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

06 Oktober 2016 | Vietnam, Hué

Zo daar zijn we weer. Veel bewolking, af en toe het schrale zonnetje en een plens regen. Maar de temperatuur is goed, maar wel benauwd en we hebben met de regen ook geboft.

Om 8.30 uur weer op pad met Seng onze vrouwlijke jonge gids. We hebben een excursie tot einde van de middag. We rijden naar de drakenboot bij de Parfume river, daar maken we een boottocht over de rivier. In het bootje kon je souveniers kopen, deze mensen leven daar van en wonen ook op het bootje. Waar wij zitten op de plasticstoeltjes, slapen zij. Toch hebben we goed afgepingeld ook al vonden we het zielig. Ze heeft aardig verkocht aan ons.

De boot meert aan bij Thien Mu - pagode. Deze pagode is herkenbaar aan de bijzondere zeven verdiepingen tellende toren. Er staan verschillende beelden die allemaal een andere god vereren. Hier wonen ook de monnikken. Het is een boeddhistisch heiligdom en ligt op een heuvel pal achter de Parfume river.

Nadat we de pagode en de gebouwen er omheen hebben bezocht, rijden we door naar het indrukwekkende grafmonument van Minh Mang. Een van de mooiste graftombe die Hue rijk is. De keizer is in 1841 gestorven. Hij heeft zijn graf zelf ontworpen, maar het werd pas gebouwd door zijn opvolger. Alleen zagen we er niks van. Het is op een heuvel gebouwd en achter slot en grendel. Hij ligt daar begraven met al zijn rijkdom.

Vervolgens naar Dong Ba market gereden, toen we daar liepen begon het te plensen, gelukkig liepen we onder de zeilen. Het was zo'n zelfde markt als in Hanoi, maar dan minder benauwd en de paden iets breder. Maar wel bomvol goederen/groenten/fruit/vlees. Eruit en het was weer droog.

Toen naar het centrum gereden voor de lunch. Weer lekker. We hadden zaal en bediening voor ons zelf.

Na de lunch op naar De Citadel. Het is het oude ommuurde deel van Hue. Hierbinnen ligt de Purple Forbidden City. Hier kwam vroeger alleen de koninklijke familie en de directe volgers. Het complex bestaat uit meerdere hallen, tempels, paviljoens, poorten en bruggen.
De Fransen en Amerikanen hebben hier vroeger behoorlijk huis gehouden. Gebombardeerd en platgebrand. Zonde.

Om 17.30 uur stapten we het hotel weer binnen. Het was een volle, maar leerzame dag. Even uitrusten, koffie drinken en toen weer op zoek naar een etenstentje. Het is Jalapeno weer geworden. Het eten wordt hier in Vietnam met etappes geserveerd, dus niet alles tegelijk voor iedereen en dat is ongezellig. Pizza duurt lang eer je die krijgt, moeten ze ergens anders vandaan halen, en dan zijn de anderen al bijna klaar.
Toen we zaten te eten kwam het weer met bakken jit de hemel vallen. Wat dat betreft hebben we ontzettend geboft. De paraplu hebben we niet nodig gehad.

De reistassen weer inpakken, want morgen gaan we op doorreis naar Hoi An.

Groetjes van ons allen.

• 06 Oktober 2016 - 21:05

Ria Heijkamp:

Hallo allemaal,
    Dat was vandaag (do) alweer zo'n leuk reisverslag. Heb zojuist de foto's bekeken. Wat een prachtige citadel
    en andere kleurrijke gebouwen. Wat een triestheid als je die tempel ruines ziet. Morgen gaan wij weer een dagje met de camera op pad in de omgeving van Haarlem. Hopen op goed weer en mooie plaatjes.
    Groetjes, Ria

• 06 Oktober 2016 - 22:39

Els:

Hoi Vietnam!
    Wij waren 4 dagen op de Veluwe, dus ff geen reisverslagen gelezen! Nu weer thuis, nagenietend van een paar heerlijke, zonnige dagen, waarin we veel gezien hebben, zandsculpturen van Rien Poortvliet in Garderen en meer dan 20 herten. Tijdens avondwandeling met boswachter: herten burlen gehoord, wow!! Veel gelopen en heerlijk gegeten! Voor wie daar in de buurt komt: restaurant 't Edelhert in Elspeet: geweldig: let op: zondags gesloten! Jullie avonturen zijn weer schitterend om te lezen, moet nog veel leuker zijn om ze te ervaren!! Geniet overal van en tot de volgende keer! Liefs van ons, Els
    P.S. Die groene olifant: magnifiek!