Dag 19 Cai Be - Ho Chi Minh City woe 12-10 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Janneke - WaarBenJij.nu Dag 19 Cai Be - Ho Chi Minh City woe 12-10 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Janneke - WaarBenJij.nu

Dag 19 Cai Be - Ho Chi Minh City woe 12-10

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

13 Oktober 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Daar ben ik eindelijk, gisterenavond in het hotel kreeg ik geen bereik. Nu gelukkig wel weer.

Om 8:00 uur, na het ontbijt, zaten we al op het water (in een bootje).
We varen naar de drijvende markt, jammer het is niet meer zoals het een paar jaar geleden was. Met vele kleine bootjes die groente en dergelijke verkochten. Dat was toen een kleurrijk schouwspel. De drijvende markt loopt ten einde, dit doordat ze een brug aan het bouwen zijn, want dan kunnen ze over de brug hun waar vervoeren. De bootjes met een hoedje op zijn te koop, want ze willen nu van hun bootjes af. Veel mensen wonen op hun boot.

De Mekong Delta is een rivierengebied. De delta bestaat uit vele honderden kleine waterwegen en diverse grote rivieren, waaronder het laatste stuk van de 4200 km lange rivier, de Mekong. Die helemaal in de Tibetaanse hoogvlakte begint.

We hebben ook nog een handy craft shop bezocht. Daar maakten ze van rijst wijn, popcorn, snoepjes etc. Ook werd er fudge (toffee) gemaakt. Het sap van de kokos werd gemengd met ???? en gekookt. Dan krijg je een stevig mengsel en dat rolden ze uit op een plank, waar gleuven in zaten, met een lengte van 1 mtr. Het werd dan hard en later haalden ze dat eruit en werd het in vierkante blokjes gesneden van ong. 2 x 2 cm. Dit werd in rijstpapier verpakt en daarna weer en een gewoon papiertje. Allemaal handwerk. Daar moeten we maar aan denken als we zo'n snoepje eten.

Daarna weer een stukje gevaren en een landmarkt bezocht, met groente, vlees, vissen, slakken, kikkers, varkensoren en nog meer luguberen dingen.
Brr.
Weer naar de lodge gevaren en om 10:30 uur uitgecheckt. Met het bootje weer naar het vaste land,, waar de chauffeur ons opwachtte.

Onderweg lunchstop, we werden door paraplu-jongens naar het restaurant gebracht, want we hadden een tropische bui, de straat stond helemaal blank. Net als nu, maar dan met onweer erbij, we waren optijd binnen. Later weer met de boys naar het busje.

In Ho Chi Minh aangekomen (15:00 uur) kregen we dezelfde kamer. We zitten op 9 hoog. Mooi uitzicht. Ze wilden gelijk koffie, want dat hadden ze op het eiland gemist, we hadden geen waterkoker en in het restaurant van de lodge alleen Vietnamese koffie en die is niet om te drinken vinden ze.
Om 16:30 uur weer de stad in en om 21:00 uur stapten we weer binnen. We hebben over de square gelopen, een plein zo breed en lang. Met bedriegertjes van verlichtte fonteinen en bomen, heel gezellig, er liepen ook figuren verkleed als pokamon, smurf, beer, etc. Met ze op de foto, dan moest je betalen. Het Rex Hotel grens ook aan het plein net zoals People Committee Hall. Mooi verlicht. Net zoals de wolkenkrabbers. We hebben nog op het dakterras van het Rex Hotel gestaan. Wat een chique hotel, trek je portemonee maar open.

• 13 Oktober 2016 - 13:54

Hanna & Koen:

Klinkt weer super, de Mekong Delta is leuk. Geen blauw water maar toch erg interessant. Mooie fotos en hopelijk vinden jullie Ho Chi Minh City ook een leuke mix van oud en nieuw.

Veel plezier nog, we zijn benieuwd waar jullie nog verder naar toe gaan.

• 13 Oktober 2016 - 14:00

Ria:

Dag allemaal,
    het verslag van dag 19 zojuist gelezen. Janneke nogmaals bedankt voor al die verslagen met foto's.
    Wij wensen jullie morgen een goede vlucht terug. Het is hier nu herfst, 10 graden en veel wind. Brrr...

• 13 Oktober 2016 - 17:17

Els:

Wow, wat hebben jullie weer veel gezien, beleefd, meegemaakt. Die foto's van o.a. varkensoren, brrr!!!
    Maar ja, 's lands wijs, 's lands eer. Nog enkele dagen van alles doen daar en dan weer terug: zal wel een cultuurschok zijn én een koudeschok.... Het dikkere dekbed ligt er bij ons weer op en de verwarming staat aan! Nou luitjes geniet er nog ff lekker van, en alvast een hele prettige terugreis, liefs, Els